Hírek
2014. Május 10. 20:33, szombat |
Helyi
Forrás: sonline.hu
Újra dübörög az államosítás: víz, áram, szemétszállítás egy cégtől?
A Zöldfok visszatér? Egyebek között ez is az egyik kérdése lehet a szolgáltató szektor államosításának és egyetlen nonprofit holdingba szervezésének,
melynek része az AVE Magyarország Kft. felvásárlása is, ami a Magyar Nemzet szerint jelenleg a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyására vár.
A lakossági energia-, víz- és hulladékszolgáltatók egyetlen mega közműcégben? Elképzelhető-e ez és ha igen, az miért lesz jó? Kérdésünkre Szabó Zoltán, a siófoki AVE Zöldfok Zrt. vezérigazgatója arra emlékeztet: cége 2005-2013 között az osztrák Energie AG Oberösterreich érdekeltségeként működött, ami éppen egy ilyen típusú (áram-, víz-, gáz-, távhő- és hulladékkezelési szolgáltató) holding, felső-ausztriai tartományi többségi, azaz köztulajdonban. – A holding már a hatvanas évektől kiválóan működik Ausztriában és nem látom be, hogy egy hasonló felállású társaság nálunk miért ne működhetne – így Szabó. – Az, hogy kelet-európai hulladékos érdekeltségeit tavaly év végén értékesítette az Energie AG, a modell sikerességét önmagában nem kérdőjelezi meg, hiszen az anyaországi, osztrák hulladékkezelő társaságok továbbra is a konszernnél maradtak.
– A holding előnye, hogy a különféle szektorok „egymást tartják el”, azaz a veszteségest az, amelyik nem, és arra kell törekedni, hogy az egyenleg pozitív legyen – véli Schmidt Jenő tabi polgármester, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke. – Hátránya az óriási méret, s az ebből fakadó átláthatatlanság; nem lehet egységes szabályokat alkotni a hulladékra, a vízre, az áramra. Véleményem szerint bizonyos közszolgáltatások csak önkormányzati kézben működhetnek jól, így a víz-, szennyvíz-, és hulladékszolgáltatás. Az áram és a gáz azonban legyen állami.
Komoly fejlesztési igények vannak az energiaszektorban – figyelmeztet a HVG-nek nyilatkozó Drucker György, az energiainfo.hu vezető elemzője. Szerinte ha ezeket a cégeket megveszi az állam (amint megírtuk, már készül az E.ON-érdekeltségek államosítása is – a szerző), nagy árat kell fizetnie, hiszen „az Orbán-kormány éveiben elátkozott privatizációval a szolgáltatók súlyos beruházási kötelezettséget vállaltak és teljesítettek, magas színvonalúra fejlesztve a hazai rendszereket”. Hogy ez milyen pénzből lenne ezen túl karbantartva és fejlesztve (túl azon, hogy a cégvásárlások sem mennek ingyen), arra íme a válasz: a hét, már most is állami tulajdonú regionális víziközmű-társaságot (közte a legnagyobbat, a siófoki székhelyű DRV-t) tavaly hétmilliárd, idén kilencmilliárd forintos állami apanázsban részesítette a központi költségvetés, a rezsicsökkentésből és a közművezetékadóból fakadó kiesésekre hivatkozva. A HVG értesülése szerint egyébként régiónként egységesítik az ivóvíz árát – a mi térségünkben vajon a DRV nem éppen alacsony Balaton-parti díjaihoz?
Az AVE-felvásárlással csak az eddig külföldi kézben lévő részvények kerülnek az államhoz, Siófok részesedése például megmarad, a város jelenleg kisebbségi tulajdonos az AVE Zöldfok Zrt.-ben. A társaságot – emlékeztet Balázs Árpád siófoki polgármester – a város önkormányzata a Siófoki Költségvetési Üzem (majd átalakulása után Siokom Rt.) és a város által felvásárolt Somogy Megyei Településtisztasági és Kertészeti Rt. egyesüléséből hozta létre, azután két részletben értékesítette a többségi részvénycsomagot. Az új tulajdonosi háttér biztosította a már befejeződött 14 milliárd forintos uniós ISPA-program önrészét és az ide el nem számolható előkészítés költségeit.
– Bátran kijelenthető, hogy a környéken az egyetlen olyan cég lesz, amely képes megfelelő szakmai színvonalon, önkormányzati hozzájárulás nélkül elvégezni a közszolgáltatási feladatokat, beleértve a gyűjtést, a szállítást és szelektálást, és várhatóan képes lesz a vegyes hulladék továbbválogatására is a somi lerakó területén – vázolja föl a jövőt a siófoki városvezető. – Ezzel Európa legmagasabb színvonalú szolgáltatása várható. Az optimális szállítási távolságok miatt a cég gazdálkodását kevésbé érinti a bevezetett e-útdíj, a vegyes hulladék továbbválogatásának megoldásával pedig a jövőre tovább növekedő lerakási adó sem terheli a társaságot.
Mivel jelen pillanatban a lakossági hulladékszállítást csak állami, vagy önkormányzati többségi tulajdonú szolgáltató végezheti, a siófoki önkormányzat Siókom néven új társaságot gründolt (a Siófok-környéki önkormányzatoktól elszakadva a nyugat-balatoniak pedig egy másikat, Pelso-Kom Kft. néven), ám – tájékoztatott kérdésünkre a siófoki városháza – a tényleges hulladékkezelési tevékenységet ma is az AVE-Zöldfok Zrt. végzi. A feladatok megosztását a két cég közötti konzorciális szerződésben rögzítették.
Az AVE-részvények állami kézbe kerülésével az AVE Zöldfok Zrt. is megfelel majd a jogszabályi követelményeknek; visszatérhet hát a lakossági szállítási piacra, sőt, újra toborzásba kezdhet azokon a településeken, melyeket idén év elején elveszített, akár a nyugat-balatoni önkormányzatoknál is? – Újra piacot szerezni nehéz, de elvileg igen – válaszolja a felvetésre Schmidt Jenő tabi polgármester, a vetélytárs nyugat-balatoni hulladékgazdálkodási társulás alelnöke.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. November 22. 09:59, péntek | PR
Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára
még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni