Hírek
2013. Szeptember 17. 20:33, kedd |
Helyi
Forrás: http://www.sonline.hu
Túl lassú már a vitorlás? Motorral a balatoni turizmusért
Tönkre teszi egyes vitorlázók szerint a balatoni vitorlásturizmust a korlátozás, amely csak a kikötőtől kétszáz méterig engedélyezi a motorhasználatot a vitorlásoknak.
Miközben „tengeri yachtok” tűnnek fel a Balatonon; szúrta a vitorlások szemét az idén nyáron Siófokon feltűnt, turistákat szállító hatalmas speedboot, a Balatoni Hajózási Zrt. pedig most állítja forgalomba két új gyorshajóját.
A Kisosz balatonszárszói szezonértékelőjén a tóparti vendéglátósok a jetskik korlátozott engedélyezésének örök témáját vetették fel a balatoni turizmus fellendítése, új vendégkör megnyerése érdekében.
„Számomra egyre érthetetlenebb a balatoni hajózási helyzet – írja hozzászólásában hírportálunk olvasója. – Elvileg környezetvédelmi szempontból tilos a Balatonon a motorhasználat. A vízirendőrök a vitorlás hajókat vadásszák, akik szélcsendes időben motorral próbálnak visszajutni a kikötőjükbe. Az egész vitorlásturizmust tönkre teszi az a rendelet, hogy csak a kikötőtől 200 méterig engedélyezett a motorhasználat. Gyakorlatilag semmi esély nincs arra, hogy egy hétig olyan szél legyen, hogy vitorlával körbejárható lenne a Balaton, így nem lehet kiadni a bérhajókat. Ehhez képest megjelentek a tengeri yachtok (mint például amit a Bahart vásárolt), Siófokon idén beállítottak egy speedboot-ot is 340 lóerővel; elképesztő hangos, nagy hullámokat kelt és nyilván a károsanyag-kibocsátása sem nulla.”
Pomucz Tamás vitorlásoktató, korábbi olimpikon, aki bérbeadással is foglalkozik, nem tapasztalja, hogy ne lehetne kiadni a vitorlásokat a motorhasználat tiltása miatt.
– Kényelmi szempontból biztosan sokan örülnének az enyhítésnek, de ha a Balaton fürdő-, horgász-, és vitorlásturizmusra szánt tó, akkor nincsen helye rajta semmilyen nagy sebességű hajónak – így Pomucz Tamás. – Értem én, hogy felgyorsult világunkban nincs idő, maga a vitorlázás is összetett, nem lehet két perc alatt megtanulni, így aztán sokan inkább motorral pöfögnének. A vitorlást bérlők döntő többségével nincs is baj, betartják a szabályokat, de éppen azon húsz százalék miatt lenne kockázatos a motorhasználat engedélyezése, akik minden írott és íratlan szabályra fittyet hánynak a Balatonon. Ha még „lovat is adnánk alájuk”, akkor már feljogosítva éreznék magukat a száguldozása, a szabályszegésekre. Elméletileg meg lehet bízni az emberekben, de az én napi vízi tapasztalatom más, azonnal lenne egy réteg (a „bulivitorlásoké”, akiknek semmi sem számít), amelyik visszaél a helyzettel. Ne legyen a Balatonból Adria, ott aki vitorlást bérel, annak a kilencven százaléka motorral hajózik. Elvileg magunk ellen beszélek, hiszen lehet, hogy fellendülne a bérlés is a motorhasználattal...
A siófoki vitorlázó úgy látja, van igény a Bahart-féle gyorshajókra is, korlátozottan megférhet egy-két ilyen a vízen. Elméletileg azt is elképzelhetőnek tartaná, hogy motorteljesítmény-, vagy leginkább sebességkorlátozással adna lehetőséget a szabályozás a motor használatára a vitorlásoknak. – Öt csomó, azaz 6-8 kilométeres sebesség lehetne például a fölső határ. Igen ám, csakhogy rögtön felmerülne a kérdés: hogyan lehet ezt ellenőrizni? Így is, most is sokan motoroznak illegálisan...
Aki a Balatont szereti...
Netán a túlpartra is motorral lehessen átmenni? Akkor az mitől vitorlázás? – kérdezte egy rendészeti területen is jártas balatoni szakember, hozzátéve: aki a Balatont szereti, azt nem riasztja el a vitorlázástól az erősen korlátozott motorhasználat. Úgy tudjuk egyébként, hogy a hozzászóló által emlegetett, a siófoki kikötőben az idén nyáron feltűnt tíz méter hosszú, turistákat szállító gumifalú hajó többeknek is szúrta a szemét, több ezzel kapcsolatos bejelentés is érkezett ugyanis a vízirendészetre, ahol azonban rendre azt tudták válaszolni: jogszerűen, a szükséges engedélyek birtokában hajóztatja a vendégeket a vízen.
A Somogyi Hírlapnak nyilatkozó, névtelenséget kérő szakembertől tudjuk: 250 kisgéphajó van nyilvántartásban a Balatonon, 70 százaléka a vitorlás egyesületek tulajdona (oktatáskísérés, mentés céljára szükséges), a kifejezetten motoros mentőhajók száma minimális.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. November 23. 08:25, szombat | Életmód
MME: a Magyarországon áttelelő fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre
A Magyarországon áttelelő fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges - közölte a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) pénteken az MTI-vel.