Hírek
2013. Július 08. 21:37, hétfő |
Helyi
Forrás: http://www.sonline.hu
Tízszeres díjért Budapestig: méregdrága kerülőutakon Hu-Góval
A fuvarozók a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérik, mert tapasztalataik szerint rosszul számláz és ezzel megkárosítja a vállalkozókat –
- jelentette be hétfőn Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára.
– A nemzeti dohányboltosok kaptak két hét türelmi időt, nekünk bezzeg élesben kell beletanulnunk a rendszerbe – mondja egy kamionsofőr az egyik kaposvári benzinkútnál, amikor a Hu-Go elektronikus útdíjrendszer programja harmadszor is hibát jelez, s emiatt újra kell kezdenie az útvonalengedély igénylését. – Már fél órája úton kellene lennem – dünnyögi a negyven éves férfi, akinek következő három mondata ehelyütt idézhetetlen.
– A nemzeti dohányboltosok kaptak két hét türelmi időt, nekünk bezzeg élesben kell beletanulnunk a rendszerbe – mondja egy kamionsofőr az egyik kaposvári benzinkútnál, amikor a Hu-Go elektronikus útdíjrendszer programja harmadszor is hibát jelez, s emiatt újra kell kezdenie az útvonalengedély igénylését. – Már fél órája úton kellene lennem – dünnyögi a negyven éves férfi, akinek következő három mondata ehelyütt idézhetetlen.
Somogyban múlt hétfő óta az M7-es sztráda mellett a 6-os, a 7-es, a 61-es, a 65-ös, a 66-os, a 67-es, a 68-as főút, illetve a Nagyatádtól a gólai határátkelőig tartó út használatáért kell fizetni a fuvarozóknak a hónap elejével életbe lépett új útdíj-törvény miatt: a rendelet szerint az ország 6513 kilométernyi útszakaszán a 3,5 tonnánál nehezebb kéttengelyes teherautók a gyorsforgalmi utakat 49,9, a főutakat 21,2 forintért használhatják kilométerenként, a háromtengelyesek díja 70, illetve 36,7 forint, a négy-, és többtengelyeseknek 108,3, illetve 67,6 forintot kell leszurkolniuk, ha kocsijukban Euro II-es motor dübörög, ennél korszerűbb erőforrások esetén az alapdíj csökken, régebbi motoroknál viszont akár 1,2-szeresére is nőhet a fizetendő összeg. Mely sokszorosa az eddigi úthasználati díjaknak.
– A D4-es napi matricával eddig 3370 forintba került egy budapesti út, természetesen oda-vissza – magyarázza egy másik fuvaros –, most viszont 35 ezerbe...
A gigantikus drágulás mellett ráadásul programhibák is borzolják a fuvarozók idegeit. Még egy héttel a rendszer beüzemelése után is alapvető gondok akadnak, noha a fejlesztők éppen hétfőre frissítették a programot, s így már GPS-koordináták alapján is meg lehet határozni az úti célt.
– Csakhogy a program sokszor nem a legoptimálisabb útvonalat adja meg – háborog egy kaposvári fuvarozó. – Nem ismeri fel például a behajtási engedélyeket, így például nekem a Baross utcából ki kellett mennem Kaposfüred felé az elkerülőre, hogy elmehessek Gödréig, noha a városból kifelé és befelé is használhatnám a Pécsi utcát. Oda-vissza húsz kilométer kerülő, ami 1500 forint.
– Írj be falból egy köztes célállomást, mondjuk Szentjakabot! – szól oda egy másik kamionos. – Onnan pedig már nem hoz vissza a városba, engedni fog a legrövidebb úton.
Vagyis – ahogyan várható is volt – az érintettek hamar megtalálták a kiskapukat. Így például akinek az M7-esen kell eljutnia valahová, azt a Hu-Go a 67-es útra irányítja, vagyis az autópályáig oda-vissza száz kilométert kifizethet, viszont, ha beír köztes úticélként mondjuk egy somogyvári vagy egy kereki állomást, máris mehet a díjmentes utakon.
– Csak éppen ehhez előre kell gondolkodni – bólogat egy sofőr –, hiszen a viszonylati jeggyel már nem lehet más útvonalat választani.
Utóbbi megszerzése egyébként egyszerűnek tűnik, ám a kaposvári Mobil Petrol benzinkút vezetője állítja, akadnak problémák a programmal.
– Időnként leáll a rendszer – mondja –, emellett egy bizonyos ponton túl nem engedélyezi a visszalépést az előző oldalra, hanem vissza kell menni az első lépéshez, s elölről kezdeni mindent. Elméletileg két perc alatt végezhetne egy sofőr, csakhogy, ha nem tetszik neki a gép által adott útvonal, szintén kezdhet mindent a nulláról. Nem mellékesen az idősebb sofőrök nem is értik a programot, be is vallják, negyven éves pályafutásuk alatt sohasem kellett ilyennel bíbelődniük.
Így viszont reggelente, amikor mindenki útnak indulna, igencsak feltorlódnak a teherkocsik a három kaposvári regisztrációs ponton: nem ritkán húsz-harminc perc alatt jut csak valaki útvonal-engedélyhez. Méghozzá a kutak alkalmazottainak segítségével.
– Még szerencse, hogy ők legalább értik, akár a kasszából is kijön valaki, ha megakadunk – jegyezte meg egy sofőr a Mobil Petrolnál.
A kamionosok szerint, ha ők nem lennének, már leállt volna a közúti fuvarozás az országban. Pedig információink szerint az érintettek is csak néhány nappal a rendszer bevezetése előtt tudták meg, hol lesznek a regisztrációs pontok, s mindenféle központi segítség nélkül kellett beletanulniuk a program használatába. S cseppet sem mellékesen a sofőrök haragja is gyakran rájuk zúdul, főként, ha a józan észnek és a térképnek teljesen ellentmondó útra kényszerítik őket. Peredi Péter például azt állítja, az e-útdíj egy héttel ezelőtti bevezetése óta százmillió forintra rúg az eltérés a valós úthasználat és a kiszámlázott összegek között.
– Rohadjon meg, aki ezt kitalálta! – fakad ki egy sofőr, aki éppen egy külföldi kamionosnak próbál segíteni az egyik benzinkúton. A szlovák Pécsről indult hajnalban, Kaposvárról Tatabányára menne, ám a javasolt útvonalat nem ismeri. – Biztos én voltam hülye vagy tíz évig – legyint Martin Sukál, majd beül a volán mögé, s nekivág a megszabott útnak. Mely huszonkét kilométerrel – úgy 1700 forinttal – hosszabb, mint amerre eddig járt...
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. November 22. 09:59, péntek | PR
Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára
még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni