Hírek
2013. Július 09. 20:30, kedd |
Helyi
Forrás: http://www.sonline.hu
Magyar-e a Sió? Milliós bírság az áruházláncokra
Azt „Ángyán József óta” tudjuk, hogy a Pick nem csupán magyar alapanyagból gyártja híres magyar szalámiját, de hogy a Sió sem bizonyíthatóan magyar...
Sajtóinformációk alapján a versenyhivatal több millió forintra bírságolt áruházláncokat, azért, mert közismert hazai márkák magyarságát nem tudta bizonyítani, így például a Sió szörpökét, gyümölcslevekét.
A magyar termelők magyar alapanyagára gyakran hivatkozó siófoki székhelyű gyümölcslégyártó üzem illetékeseinek azt a kérdést tettük fel: a termékek bizonyítása nehézkes, vagy az áruházláncok nincsenek kellő információ birtokában? Hogyan készül, milyen alapanyagból a népszerű szörp és ivólé?
A vidékfejlesztési tárca rendelete értelmében a gyártók és kereskedők három kategóriát használhatnak a termékek eredetének megjelölésére. A termék akkor „magyar”, ha száz százalékban hazai alapanyagból, itthon gyártják. Akkor „hazai”, ha az alapanyag fele magyar, míg akkor „hazai feldolgozású”, ha külföldről származik az alapanyag, de a feldolgozás nagyobbik része idehaza történik. A versenyhivatal viszont azt vizsgálja, hogy az áruházláncok megtévesztik-e vásárlóikat azzal, hogy egy terméket magyarnak jelölnek meg reklámjaikban. A hivatal szerint a vásárló csak arra tekinthet ilyenként, amely magyar alapanyagból Magyarországon készült. E szerint a Pick immár bizonyosan nem magyar, elsőként még államtitkárként Ángyán József hozta nyilvánosságra, hogy német húsimportra szorul. Kérdés: a Coca-Cola ellenben magyar, legalábbis hazai termék? És a hamburger, hiszen idehaza készül hazai alapanyagból?
Több hazai áruházlánc a magyarnak hirdetett termékek alapanyagának eredetét nem tudta bizonyítani, erősen kétséges persze, hogy ezt nekik kell-e pontosan, részletekbe menően tudni. A Medián és az Ipsos felmérése egyébként azt mutatja, hogy a vásárló általában fontosnak tartja a termékek magyar eredettét, a boltban azonban már elsősorban az ár és a minőség alapján dönt. A Gfk Hungária piackutató szerint elsősorban a friss gyümölcsnél és zöldségnél kitartóak a vevők a vásárlás pillanatáig a tekintetben, hogy az adott áruféleség magyar-e.
A két évtizede Európa vezető légyártója, az Eckes AG által felvásárolt Sió ügyvezetője, Fazekas Endre a Népszabadságnak azt mondta: termékeik zöme kizárólag hazai alapanyagból készül. Ennek ellenére egyelőre kivárnak azzal, hogy feltüntessék címkéiken a „magyar termék” nemzeti trikolóros eredetlogót, ezt majd csak akkor teszik meg, ha egyébként is „stílust váltanának”. Fazekas szerint ezen túlmenően hosszú távú programokra volna szükség ahhoz, hogy a fogyasztóknál el lehessen érni: a termékeredet valódi szempont legyen a vásárlás során.
A termékeredetről szóló magyar rendelet egyébként uniós kritikák kereszttüzébe került, Brüsszel szerint a háromféle jelölés (magyar termék, hazai termék, hazai feldolgozású termék) zavaros lehet a vásárlók számára.
Ami pedig a Siónak címzett kérdéseinket illeti: május 13-án, azaz csaknem két hónapja küldtük el ezeket, többször is ígéretet kaptunk a válaszra, felelet azonban mostanáig nem érkezett, sikerült viszont egy ízben e helyett megtudnunk, hogy a Sió limonádét szállított a gátakra a dunai árvízkor.
A turizmus közvetítheti a hungarikumot, a „magyarosch” a múlté
A magyar értékek, ezen belül a hungarikumok leghatékonyabb közvetítője nemcsak belföldön, hanem nemzetközi téren is a turizmus – így foglaltak állást a „Hungarikumok és Országmarketing” konferencia turizmusszakos résztvevői. Brachna János, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének tagja, siófoki szakközgazdász hívta fel erre a figyelmet. A tanácskozáson mutatták be az új hungarikum-törvényt. E szerint a magyarság értéktára piramisszerűen áll össze. Legalul szerepelnek a honi magyarországi, illetve a külhoni magyar értékek. A magyar értéktár a piramis középső szintje, a csúcs pedig a hungarikum.
Az ország márkázása nem turisztikai, hanem kreatív feladat; jelenlegi megítélésünk ellentmondásos, jó tudni, hogy vendégszeretet tekintetében Magyarországot csak a 116. helyre sorolt egy nemzetközi összehasonlítás – hangzott el a konferencián. Puczkó László, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének elnöke azt mondta: az értéktárba vagy a hungarikumok közé került termékek, szolgáltatások, szellemi javak vevők (turisták) nélkül akadémikus, porosodó gyűjtemények lesznek. Emlékeztetett: évekkel ezelőtt elkészült a turisztikai vonzerőleltár. Javasolta, hogy turisztikai marketing szakemberek is kerüljenek be a hungarikum-bizottságba. Puczkó szerint a korszerűen újratöltött tartalom a fontos, a „magyarosch” már senkit sem érdekel.
A magyar termelők magyar alapanyagára gyakran hivatkozó siófoki székhelyű gyümölcslégyártó üzem illetékeseinek azt a kérdést tettük fel: a termékek bizonyítása nehézkes, vagy az áruházláncok nincsenek kellő információ birtokában? Hogyan készül, milyen alapanyagból a népszerű szörp és ivólé?
A vidékfejlesztési tárca rendelete értelmében a gyártók és kereskedők három kategóriát használhatnak a termékek eredetének megjelölésére. A termék akkor „magyar”, ha száz százalékban hazai alapanyagból, itthon gyártják. Akkor „hazai”, ha az alapanyag fele magyar, míg akkor „hazai feldolgozású”, ha külföldről származik az alapanyag, de a feldolgozás nagyobbik része idehaza történik. A versenyhivatal viszont azt vizsgálja, hogy az áruházláncok megtévesztik-e vásárlóikat azzal, hogy egy terméket magyarnak jelölnek meg reklámjaikban. A hivatal szerint a vásárló csak arra tekinthet ilyenként, amely magyar alapanyagból Magyarországon készült. E szerint a Pick immár bizonyosan nem magyar, elsőként még államtitkárként Ángyán József hozta nyilvánosságra, hogy német húsimportra szorul. Kérdés: a Coca-Cola ellenben magyar, legalábbis hazai termék? És a hamburger, hiszen idehaza készül hazai alapanyagból?
Több hazai áruházlánc a magyarnak hirdetett termékek alapanyagának eredetét nem tudta bizonyítani, erősen kétséges persze, hogy ezt nekik kell-e pontosan, részletekbe menően tudni. A Medián és az Ipsos felmérése egyébként azt mutatja, hogy a vásárló általában fontosnak tartja a termékek magyar eredettét, a boltban azonban már elsősorban az ár és a minőség alapján dönt. A Gfk Hungária piackutató szerint elsősorban a friss gyümölcsnél és zöldségnél kitartóak a vevők a vásárlás pillanatáig a tekintetben, hogy az adott áruféleség magyar-e.
A két évtizede Európa vezető légyártója, az Eckes AG által felvásárolt Sió ügyvezetője, Fazekas Endre a Népszabadságnak azt mondta: termékeik zöme kizárólag hazai alapanyagból készül. Ennek ellenére egyelőre kivárnak azzal, hogy feltüntessék címkéiken a „magyar termék” nemzeti trikolóros eredetlogót, ezt majd csak akkor teszik meg, ha egyébként is „stílust váltanának”. Fazekas szerint ezen túlmenően hosszú távú programokra volna szükség ahhoz, hogy a fogyasztóknál el lehessen érni: a termékeredet valódi szempont legyen a vásárlás során.
A termékeredetről szóló magyar rendelet egyébként uniós kritikák kereszttüzébe került, Brüsszel szerint a háromféle jelölés (magyar termék, hazai termék, hazai feldolgozású termék) zavaros lehet a vásárlók számára.
Ami pedig a Siónak címzett kérdéseinket illeti: május 13-án, azaz csaknem két hónapja küldtük el ezeket, többször is ígéretet kaptunk a válaszra, felelet azonban mostanáig nem érkezett, sikerült viszont egy ízben e helyett megtudnunk, hogy a Sió limonádét szállított a gátakra a dunai árvízkor.
A turizmus közvetítheti a hungarikumot, a „magyarosch” a múlté
A magyar értékek, ezen belül a hungarikumok leghatékonyabb közvetítője nemcsak belföldön, hanem nemzetközi téren is a turizmus – így foglaltak állást a „Hungarikumok és Országmarketing” konferencia turizmusszakos résztvevői. Brachna János, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének tagja, siófoki szakközgazdász hívta fel erre a figyelmet. A tanácskozáson mutatták be az új hungarikum-törvényt. E szerint a magyarság értéktára piramisszerűen áll össze. Legalul szerepelnek a honi magyarországi, illetve a külhoni magyar értékek. A magyar értéktár a piramis középső szintje, a csúcs pedig a hungarikum.
Az ország márkázása nem turisztikai, hanem kreatív feladat; jelenlegi megítélésünk ellentmondásos, jó tudni, hogy vendégszeretet tekintetében Magyarországot csak a 116. helyre sorolt egy nemzetközi összehasonlítás – hangzott el a konferencián. Puczkó László, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének elnöke azt mondta: az értéktárba vagy a hungarikumok közé került termékek, szolgáltatások, szellemi javak vevők (turisták) nélkül akadémikus, porosodó gyűjtemények lesznek. Emlékeztetett: évekkel ezelőtt elkészült a turisztikai vonzerőleltár. Javasolta, hogy turisztikai marketing szakemberek is kerüljenek be a hungarikum-bizottságba. Puczkó szerint a korszerűen újratöltött tartalom a fontos, a „magyarosch” már senkit sem érdekel.
A turizmusban utazók állásfoglalásában az áll: annak érdekében, hogy a nemzeti értékeket mások is felfedezzék, a turizmus képviselőinek is rész kell(ene) venniük a nemzeti értékek azonosításában, így a TDM-szervezeteknek. Úgy vélik, hogy desztinációs szintű termékfejlesztés szükséges, vagyis például az „összbalatoni” márkák erősítése.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. November 22. 09:59, péntek | PR
Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára
még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni